loading...
بورس نیوز
بورس نیوز بازدید : 328 یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 نظرات (2)
شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به 31 خرداد ماه 92 را با 6 درصد افزایش نسبت به سال قبل به بازار اعلام کرد.
به گزارش بورس و اوراق بهادار، «وتوکا» سود هر سهم سال مالی یاد شده را با سرمایه 260 میلیارد ریال مبلغ 355 ریال پیش بینی کرده است.

ین شرکت جمع درآمدهای سال مالی مزبور را با پنج درصد افزایش نسبت به سال مالی 91 بیش از 125 میلیارد ریال پیش بینی کرده که بیشترین درآمد مربوط به سود حاصل از سرمایه گذاری های شرکت است.پیش بینی عملکرد سال مالی منتهی به پایان خرداد ماه 92 نسبت به آخرین پیش بینی عملکرد سال مالی 91 به ترتیب سود حاصل از سرمایه گذاری ها 22 درصد افزایش، سود حاصل از فروش سرمایه گذاری ها 11 درصد کاهش و سود عملیاتی هفت درصد افزایش نشان می دهد
بورس نیوز بازدید : 294 یکشنبه 31 اردیبهشت 1391 نظرات (0)
شرکت زامیاد اولین پیش بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 91 را با سرمایه دو هزار و 400 میلیارد ریال به بازار اعلام کرد.
براساس اطلاعیه سازمان بورس، این شرکت سود هر سهم امسال را مبلغ 175 ریال پیش‌بینی کرده است.

«خزامیا» سود هر سهم سال قبل را مبلغ 41 ریال پیش بینی کرده بود. این شرکت فروش سال جاری را با 35 درصد افزایش نسبت به سال گذشته بیش از 11 هزار و 237 میلیارد ریال پیش بینی کرده است.«خزامیا» اعلام کرده که در نظر دارد 100 درصد پیش بینی سود سال مالی 91 را جهت تقسیم به مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی مزبور پیشنهاد نماید.
بورس نیوز بازدید : 4216 جمعه 29 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

در این مبحث به نحوه و روشهای انتخاب سهام و روشهای کسب درآمد از بورس میپردازیم.

 

باز یا بسته بودن نماد یک شرکت:

زمانی که شرکتی برای اولین بار سهامش در بورس عرضه می شود باید نماد معاملاتی آن شرکت در بورس باز شود تا سرمایه گذاران بتوانند سهم آن شرکت را خرید و فروش کنند.سهام هر شرکت تنها زمانی مورد معامله قرار می گیرد که نماد آن در تابلوی بورس باز باشد،حال اگر مسئولین آن شرکت بخواهند تغییراتی در اصول اساسی شرکت انجام دهند، نماد معاملاتی شرکت در بورس بسته می شود و امکان خرید و فروش سهم آن شرکت برای معامله متوقف می گردد،این تغییرات علل مختلفی دارد که میتوان موارد زیر را نام برد:

  1. تعدیل EPS
  2. تغییر محل شرکت
  3. افزایش سرمایه

نکته

افزایش سرمایه شرکت معمولا پس از پیشنهاد هیئت مدیره و ارائه ی طرح توجیهی افزایش سرمایه و مشخص نمودن 

روش و محلی که مبلغ حاصل از سرمایه قرار است در آنجا سرمایه گذاری شود،

این افزایش سرمایه به میزان مشخص،(مثلا ۱۰۰%) به تصویب مجمع می رسد،

پس از آن افزایش سرمایه در اختیار هیئت مدیره قرار می گیرد و آنها پس از جلب رضایت سازمان بورس 

و طی مراحل قانونی اقدام به ثبت این افزایش سرمایه می نمایند و از طریق سایت کدال این افزایش سرمایه 

را اطلاع رسانی می نماید.

اصولا افزایش سرمایه به سه حالت انجام می پذیرد:

1.      افزایش سرمایه به روش جایزه:

معمولا شرکتها مقداری از سود سالیانه ی خودرا در حسابی معین ذخیره می کنند و در زمانی معین با انتقال موجودی این حساب به حساب سرمایه و منتشرکردن اوراق سهام جدید، سرمایه اسمی شرکت را افزایش می دهند و سپس اوراق سهام جدید را به نسبت سهمی که سهامدارن از آن شرکت دارند را بین آنها توزیع می کنند ،چون سهامداران درین مدت پولی را بابت این اوراق جدید پرداخت نمی کنند که به آن افزایش سرمایه به روش جایزه می گویند،خلاصه اینکه افزایش سرمایه به روش جایزه یکی از راههای افزایش شرکتها می باشد که شرکتها به نسبت سهم سهامدارن تعداد سهمی را به صورت رایگان به سهامداران می دهند.

 

2.      افزایش سرمایه از محل آورده ی نقدی:

دراین حالت شرکت به هر سهامدار به نسبت تعداد سهام قبلی آنها امتیازی جهت خرید سهام جدید می دهد که اصطلاحاً به آن حق تقدم می گویند،پس از ثبت افزایش سرمایه به این روش برگه های حق تقدم به آدرس منزل سهامدارن که در کارگزاری ها آن را ثبت کرده اند ارسال می شود،سهامداران پس از دریافت برگه های حق تقدم در صورت تمایل، مبلغ اسمی سهام تعلق گرفته که تعداد آن در برگه ی حق تقدم مشخص می شود را در مهلت مقرر به حساب شرکت واریز نموده و پس از مدتی برگه های سهام جدی به سهامداران داده می شود.

3.      افزایش سرمایه به روش صرف سهام:

دراین روش شرکت سهام خود را به مبلغی بیش از قیمت اسمی و از طریق پذیره نویسی به فروش رسانده و تفاوت حاصل از قیمت فروش و قیمت اسمی سهام را به حساب اندوخته منتقل می کند و یا در ازای آن سهام جدید به سهامداران قبلی می دهد.

 

 

نکاتی که باید قبل از خرید سهام به آن توجه داشت:

 

 

·        استفاده از از راهنمایی کارگزار برای انتخاب سهام

·        مشاوره با مشاوران مالی سهام مورد نظر

·        تجزیه و تحلیل بازار توسط خودمان به روش های تکنیکال و فاندمتال یا بنیادی

 

نکته:

·     تحلیل گران تکنیکال کسانی هستند که معتقدند قیمت اوراق بهادار کاملاً توسط نیروهای عرضه و تقاضای اوراق بهادار تعیین می شود،در عین حال که عوامل موثر بر عرضه و تقاضا در جای خود می تواند،واقعی ،قابل مشاهده و یا ذهنی باشد،علاوه بر این تحلیل گران تکنیکال اعتقاد دارند که با وجود نوسانات هر روزه قیمت سهام از الگوی مشخصی پیروی می کند و برای دوره های طولانی،بدون تغییر باقی می ماند.ابزار تکنیکالیست ها یا همان چارتیست ها ،نمودارها می باشد.

·     تحلیل گران بنیادی متخصصینی هستند که دیدگاهی بنیادی را در ارزیابی سهام و تخمین قیمت بنیادی سهام ،تجزیه و تحلیل بنیادی، عبارت است از بررسی علمی عوامل اساسی و بنیادی مشخص کننده ارزش سهام.تحلیل گر بنیادی به بررسی دارایی ها ،بدهی ها، فروش، ساختار بدهی ها، محصولات، سهم بازار، ارزیابی مدیریت بنگاه و مقایسه ی آن با رقبا می پردازد و در نهایت ارزش ذاتی سهام را تخمین می زند.ابزار آلاتی که تحلیل گران بنیادی از آن استفاده می کنند از نسبتهای مالی که از ترازنامه ی شرکت و حساب سود و زیان طی چند سال به دست می آید،تحلیل بنیادی در تحقق اهداف بلند مدت در رشد سهام موثرتر است تا در تعیین نوسانات کوتاه مدت قیمت سهم.

 

سبد سهام (پرتفوی(

بورس نیوز بازدید : 1948 پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

مشتریان برای معاملات سهام و آتی خود در بازار بورس کارمزدهایی را پرداخت میکنند که این کارمزدها بصورت زیر است:


کارمزد معاملات سهام در بازار بورس:


  • کارمزد کارگزار:

کارگزار از فروشنده و خریدار (از  هردو) معادل 0/4 درصد یا 4 در هزار ارزش معامله تا سقف 10 میلیون تومان کارمزد دریافت میکند.


  • کارمزد شرکت بورس:

شرکت بورس معادل 0/08 درصد یا 8 در ده هزار ارزش معامله کارمزد دریافت میکند که 60 درصد آن از طریق فروشنده و 40 درصد آن از طریق خریدار دریافت میشود.


کارمزد سازمان بورس:

سازمان بورس معادل 0/1 درصد یا 1 در هزار  ارزش معامله تا سقف 20 میلیون تومان کارمزد دریافت میکند که 60 درصد آن از طریق فروشنده و 40 درصد آن از طریق خریدار دریافت میشود.


  • کارمزد شرکت سپرده گذاری یا کارمزد تسویه:

شرکت سپرده گذاری معادل 0/03 درصد یا 3 در ده هزار ارزش معامله تا سقف 20 میلیون تومان کارمزد دریافت میکند که 60 درصد آن از طریق فروشنده و 40 درصد آن از طریق خریدار دریافت میشود.


  • کارمزد شرکت فناوری:

کارمزد شرکت فناوری معادل 0/04 درصد یا 4 در ده هزار ارزش معامله تا سقف 20 میلیون تومان کارمزد دریافت میکند که 60 درصد آن از طریق فروشنده و 40 درصد آن از طریق خریدار دریافت میشود.


  • مالیات نقل و انتقال سهام:

معادل 0/5 درصد یا معادل 5 در هزارم ارزش معامله که توسط فروشنده پرداخت می شود و بجز این مالیات دیگری دریافت نمی شود. 


حال اگر تمام این کارمزدها را جمع کنیم کارمزدی معادل 0/5 درصد توسط خریدار و کارمزدی معادل 1/05 درصد توسط فروشنده و جمعا" معادل 1/55 درصد از دوطرف کسر می شود.


مثلا" در یک معامله اگر 1 میلیون تومان پول به حساب کارگزاری برای خرید سهام واریز کنیم معادل 0/5 درصد آن یعنی 5 هزارتومان از آن کسر و مابقی را کارگزار برای ما سهام می خرد و اگر در یک معامله ای فروشنده باشیم که معادل یک میلیون تومان پول سهام فروخته شده ما باشد معادل 10/500 تومان آن توسط کارگزار یعنی 1/05 درصد کسر و مابقی آن به حساب ما واریز می شود.

که این کارمزدهای کسر شده باز خود سهم سازمان بورس - شرکت بورس - مالیات و .. میشود.


تعاریف و آشنایی با اصطلاحات بورسی


برای فعالیت در بازار بورس شناخت و فهم اصطلاحات بورسی بسیار مهم و اساسی است اما مهمتر اینست که کاربرد صحیح از این تعاریف را در عمل هم بدانیم.

  • شاخص بورس یا index:

شاخص به معنی نشاندهنده یا نمودار است که جهت و مقدار تغیرات کل بازار نشان میدهد.مهم ترین شاخص بورس شاخص قیمت سهام است.


  • سود هر سهم(EPS):

EPS سرنام کلمات Earning Per Share است که نشاندهنده سود هر سهم است.برای محاسبه EPS یا سود هر سهم مالیات را از کل سود کسر و حاصل را بر تعداد سهام تقسیم میکنیم.


  1. تعداد سهام/(کل سود حاصله - مالیات) = سود هر سه یا EPS 

سه نوع دیگر EPS (پیش بینی شده - تحقق یافته - تعدیل) وجود دارد که هر یک بصورت زیر تعریف می شوند:


EPS پیش بینی شده یا سود پیش بینی شده هر سهم: 

عبارت است از سود هر سهم که شرکت برای سال مالی که در پیش است پیش بینی می کند.


EPS تحقق یافته یا سود تحقق یافته هر سهم: 

عبارت است از سود هر سهم که در دوره ی مالی گشته به هر سهم تعلق گرفته است.

EPS تعدیل یا سود تعدیل هر سهم: 

شرکتها در ابتدای سال مالی EPS خود را پیش بینی می کنند که به آن 

EPS پیش 

بینی شده می گویند.

اما ممکن است این پیش بینی کمتر یا بیشتر شود.

  • سود نقدی هر سهم(DPS):

همه ساله شرکت‌ها بخشی از سود خالص را مطابق قانون (ذخیره قانونی) و بخشی را براساس نیاز شرکت نزد خود نگهداری می کنند و مابقی را بین سهامداران تقسیم می نمایند.

به مقدار سودی که شرکت تقسیم می کند و بطور نقدی به دست سهامداران می رسد، DPS  گفته می شود.

و اینکه چه میزان از سود تحقق یافته ی هر سهم یا 

EPS تحقق یافته 

به صورت نقدی توزیع شود و چه میزان در شرکت باقی بماند تصمیمی است 

که در مجمع عادی سالیانه توسط هیئت مدیره به مجمع پیشنهاد داده می شود و سپس به تصویب سهامداران می رسد.


  • P/E (پی به ایی) یا رابطه قیمت به درآمد

اگر یک شرکت پی به ایی ۱ داشته باشد یعنی سود سرمایه گذاری شما بعد از ۱ سال برابر خود سرمایه گذاریتان می شود.

سرمایه گذاران اغلب از نسبت P/E به عنوان ابزار نمایش ارزش یک شرکت یاد می کنند.


نسبت (P/E) رایج ترین نسبتی است که در بازار سرمایه برای سرمایه گذاران،تحلیل گران ،مدیران پر تفوی ،مشاوران و...اهمیت دارد.علت محبوبیت این نسبت توان نمایش رابطه ارزش بازار وسود هر سهم با یک عدد ریاضی است.

هدف این نسبت بیان رابطه قیمتی که یک سرمایه گذر برای سهم می پردازد و چشم اندازآینده شرکت وسود پیش بینی شده آن است.

نسبت قیمت به درآمد در تعیین دوره برگشت اصل سرمایه گذاری از محل سودهای آتی یک سهم به ما کمک  می کند.

برای مثال اگر شما سهامی با نسبت P/Eبرابر 10خریداری کنید به این معناست که 10سال طول می کشد تا شرکت کل سرمایه اولیه شما را از محل سودهای خود باز پس دهد.

  1. سود  هر سهم/قیمت هر سهم = P/E


    بسیاری از افراد با پی به ایی در مورد خرید و فروش تصمیم می گیرند. در محاوره ی عمومی گفته می شود که پی به ای پایین نشان دهنده ریسک کمتر و سود کتر و پی به ایی بیشتر نشاندهنده ریسک بیشتر و سود بیشتر است.

    اما در حالت کلی مزایا و معایب پی با ایی

    1- نسبت P/E منعکس کننده عقیده بازار درباره یک شرکت است. معمولا نسبت P/Eشرکت های خوب ورو به رشد، بالا است.

    2- نسبت  P/E بزرگ نشان دهنده خوش بینی ونسبت P/Eکوچک،نشان دهنده بدبینی عموم سرمایه گذاران درباره آینده شرکت است.

    3- نسبت P/E تا زمانی بالا خواهد بود که عموم سرمایه گذاران به توانایی رشد وتحقق سود ویا افزایش قیمت سهام یک شرکت اعتقاد داشته باشند.به محض اینکه این اطمینان در قابیلت سود آوری شرکت ازبین برود ،این نسبت افت خواهد کرد.

    4- نسبتP/E ،اعتبار شرکت ومدیریت آن وهمچنین اعتمادی که سرمایه گذاران در مورد استعداد دست یابی به سود شرکت دارند ،منعکس می کند.

    5- نسبت P/Eدماسنجی است که مرتبا میزان حرارت سهام را بررسی وبه بازار اعلام می کند

    6- نسبت  P/E نشان دهنده سطح ریسک یک سهم نیز است. هر چه P/Eبالا تر باشد ،ریسک سهم بالاتر خواهد بود .

    7- در صورت منفی شدن بازار تمایل به فروش سهام باP/E بالا نسبت به سایر سهام افزایش می یابد.

    8- هنگامی که شرکت ها دوره رشد خود را پشت سر می گذارند سود آنها تثبیت ونسبت P/E  آنها تعدیل  می شود.


تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ سعی کرده ام تا حدی که در توانم بوده و هست در زمینه بورس اطلاع رسانی کنم و تو بازار بورس خریدوفروش سهام انجام بدیم.اگر دوست داشتید خوشحال میشم باهم همکاری کنیم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 11
  • کل نظرات : 7
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 27
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 4
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 37
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 38
  • بازدید سال : 2,500
  • بازدید کلی : 71,837